dinsdag 3 februari 2009


OEPS! IK BEN ZIEK!! EN WAT NU?????
BEL EEN TAXI



Er bestaan nog steeds misverstanden inzake het verwittigen van ziekte, afleveren van ziektebriefjes en de controlegeneesheer.



Hierbij willen wij jullie een aantal tips geven waarbij jullie een groot aantal problemen kunnen vermijden.

In de eerste plaats verwijzen wij naar het arbeidsreglement, hoofdstuk 3: "Schorsing van de overeenkomst".

Dit hoofdstuk lijkt wat ingewikkeld, en daarom een aantal bruikbare tips...

1. Je wordt ziek op het werk en moet de werkvloer verlaten: consulteer zo vlug mogelijk uw huisarts, verwittig binnen de 3 uur uw diensthoofd (of dienstverantwoordelijke), alsook de personeelsdienst. Overhandig uw medisch attest binnen de 48 uur.

2. Je wordt ziek en je moet eigenlijk gaan werken: verwittig zo vlug mogelijk (voor de aanvang van uw shift) uw diensthoofd (of dienstverantwoordelijke), alsook de personeelsdienst. Consulteer uw huisarts en overhandig uw medisch attest binnen de 48 uur.

3. Je wordt ziek en bent normaal een aantal dagen thuis: Consulteer uw huisarts en breng uw diensthoofd (of dienstverantwoordelijke), alsook de personeelsdienst op de hoogte van het aantal dagen afwezigheid. Overhandig uw medisch attest binnen de 48 uur.

4. Je bent ziek en mag je woonst niet verlaten: Hier zijn 2 mogelijkheden:

- Je blijft in je woning gedurende je ziekteverof, zodat de controlegeneesheer je ten allen tijde kan opzoeken.

- Je verblijft om één of andere reden in een andere verblijfplaats: bij het verwittigen van uw ziekte aan uw diensthoofd (of dienstverantwoordelijke), alsook aan de personeelsdienst, vermeld je uw tijdelijke verblijfplaats. Zodoende weet ook de controlegeneesheer dat je niet op uw normaal adres aanwezig bent.

- Blijf zo mogelijk steeds in uw opgegeven verblijfplaats!!

5. Je bent ziek en je mag je woonst verlaten: CONTROLEER bij elke thuiskomst je brievenbus!! De controlegeneesheer zal, bij eventuele afwezigheid, een document achterlaten waar een afspraak op staat voor een nieuw controlebezoek bij de dokter thuis

6. De medische attesten kan je bezorgen aan uw diensthoofd of de personeelsdienst. Indien dit niet mogelijk is, kan je het attest ook (best aangetekend) laten versturen door derden. De datum en uur van verzending zijn dan ook wettelijk, indien dit gebeurt binnen de 48 uur na melding van uw ziekte.

VERANDER NOOIT GEGEVENS OP ORIGINELE DOCUMENTEN! DIT WORDT BESCHOUWD ALS SCHRIFTVERVALSING! MET ALLE GEVOLGEN VANDIEN.....


Tips bij de controle :
- zorg dat de werkgever het juiste thuisadres heeft (dit kan verschillen van het officieel adres)
- je moet een document krijgen van de controlearts met zijn bevindingen; indien de werknemer niet akkoord gaat moet dat vermeld worden in het verslag.
- indien de werknemer zich moet aanbieden bij controlearts zijn de verplaatsingkosten ten laste van de werkgever (bel een taxi)

Voor méér vragen: wend u tot uw syndicale afgevaardigde.

maandag 2 februari 2009

SLUITING DIENST C – D

Op de Ondernemingsraad d.d. 17/12/2008 werd besloten om de dienst CD te sluiten tussen 25/12/2008 en 01/01/2009.

De aanleiding, de motivatie en de evaluatie hiervan worden toegelicht…


De Ondernemingsraad beslist unaniem om de dienst Heelkunde-Geneeskunde (C-D) op inactief te zetten met ingang van 25 december 2008 tot en met 1 januari 2009.
Niettegenstaande men ervan bewust is dat men op verschillende afdelingen te kampen heeft met personeelstekort tijdens de feestdagen, was de uitlokkende factor het feit dat op deze dienst plots een aantal voltijdse verpleegkundigen wegens ziekte wegvallen.
De motivatie om deze dienst tijdelijk op inactief te zetten is:
- de mobiele equipe kan verder ingezet worden op andere diensten;
- interims worden ingezet waar nodig, maar kunnen beperkt worden tijdens deze week;
- het personeel van de dienst C-D kan als ondersteuning ingezet worden op andere diensten waar nodig;
- tijdens de feestperiode zijn er minder heelkundige ingrepen;
- de diensthoofden hebben de mogelijkheid om zoveel mogelijk STW uren te laten opnemen.
Deze maatregel heeft een uitzonderlijk karakter en is geen precedent om dit in de toekomst systematisch toe te passen.

De evaluatie:
- Alle betrokken diensten werden gebrieft inzake de organisatie van de sluiting.
- Tijdens deze periode werden 451,5 uren aan verlof, kredieturen, overuren en meeruren op de betrokken diensten weggewerkt ( wat overeenkomt met +/- 12 weken per FE).
- De personeelsleden van CD hebben hun schiften op kerstmis en nieuwjaar ingevuld.
- Er werden 30 shiften ingevuld op de andere diensten, zodat daar personeel verlof of andere uren kon opnemen.
- Er werden slechts 3 “extra” shiften gewerkt.
- Het aantal voorziene interims werd gereduceerd van 66 naar 12.
- De dienst CD heeft een grondige schoonmaakbeurt gekregen, waarvoor dank aan het onderhoudspersoneel.
- Op alle kamers werden nieuwe safes geplaatst door de technische dienst.
- De administratie en de logistiek op CD werd opgeruimd.
- Het artsenkorps bleek tevreden te zijn over de genomen beslissing en organisatie.
- Een aantal werknemers hadden individuele problemen bij deze situatie. Zij kunnen dit bespreken met hun diensthoofd.
Conclusie: niettegenstaande dit geen precedent is voor de toekomst, blijkt het een goede beslissing te zijn geweest.