vrijdag 4 juli 2008

Flexibiliteit: een modewoord of moordwoord?



"Flexibiliteit" : je hoort het elke dag! Je vind het terug bij iedere vacature. De werkgever vermeldt het in iedere functieanalyse. Maar hoe flexibel moet de werknemer zijn en hoe ver kan de werkgever gaan in zijn vraag naar...?



Onze werkgever vraagt flexibel te zijn op vlak van arbeidsuren... Hoeveel keer wordt bv. een verpleegkundige opgebeld om in te springen, van dagdienst naar vroegdienst te gaan omdat er anders te weinig volk is, méér avondshiften te draaien omdat er iemand is weggevallen (ontslag, zwangerschapsverlof, langdurige ziekte, enz.) en niet vervangen wordt, extra dagen en overuren te presteren bovenop de normale arbeidstijd vanwege onderbezetting en personeelstekorten, ... ? Door de onregelmatige uren, weekend- en nachtdiensten is hun job al moeilijk te combineren met hun sociaal leven.

Onze werkgever vraagt flexibiliteit voor het inspringen op andere diensten. Dit is een pleister op een houten been: de behulpzame collega's komen pas later aan, kennen het reilen en zeilen van de de specifieke dienst niet, weten het materiaal niet liggen en moeten uitleg krijgen over bepaalde handelingen waardoor de verzorging uiteindelijk niet vlotter verloopt en de werkdruk even hoog blijft.

Onze werkgever vraagt flexibiliteit t.o.v. de artsen en verhoogde complexiteit van de pathologieën.
Het artsenkorp heeft zich als een gezwel uitgebreid. Nieuwe specialisaties brengen ook nieuwe pathologieën, nieuwe medisch-technische onderzoeken en zorgen, meer 'standing-orders, kortom, méér werkdruk voor de verpleegkundigen op de werkvloer met zich mee. Daarbij ziet men het fenomeen opduiken dat deze artsen aan de ene zijde verpleegkundigen van de werkvloer wegplukken om op hun consultaties te komen werken en aan de andere zijde hogere eisen stellen aan de verpleegkundigen op de werkvloer. Een nieuwe trend is ook dat de artsen duo's beginnen vormen of assistenten aannemen, met als gevolg dat zij voor zichzelf een continuë zekerheid opbouwen van inkomsten: de arts kan gerust verlof nemen, want zijn/haar collega neemt de patienten wel over... Rustperiodes zijn voor de verpleegkundigen uit den boze geworden: zelfs tijdens de weekends staan de patiënten aan te schuiven voor een plaatsje in ons ziekenhuis. Tip: misschien ticketjes uitdelen zoals bij de beenhouwer?
De pathologie van de patienten is veel complexer geworden. Dit heeft enerzijds te maken met de toenemende bejaarde patienten, alsook met de explosieve vooruitgang van de medische mogelijkheden. Een patient die bv. een heupprothese krijgt is misschien ook diabeet, heeft hartproblemen of andere klachten. De arts behandelt 'de heup', maar voor de andere problemen moet 'advies' van een andere arts aangevraagd worden. Wie zei ooit: "de specialisten weten meer om meer over minder om minder; tenslotte zullen wij specialisten hebben die alles weten over niets"? En wie vangt dit allemaal op? De verpleegkundigen? Allé gij!
Vanwege personeelsgebrek worden bedden gesloten op IZ, wat normaal lijkt. Maar daardoor komen heel wat patienten die wel intensieve zorgen nodig hebben op de verpleegafdelingen te liggen, met als gevolg: verhoogde werkdruk, burn-out, verhoogde prikkelbaarheid van de collega's onderling, ontslagnemende werknemers die hun geluk elders gaan zoeken, ... Wij komen in een viscieuze cirkel terecht!
Ook de diensthoofden vragen flexibiliteit. Vanwege hun bezorgdheid om voldoende invulling van de shiften te behouden, gaan zij zelf een aantal regeltjes opstellen: géén weekend verlof kunnen nemen tijdens het groot verlof (men moet maar wisselen), niet méér dan effectief 21 dagen verlof kunnen nemen, de ADV-dagen tijdens ziekte worden verbeurd verklaard, dagdiensten worden zonder voorafgaandelijke vraag naar vroegdienst omgezet, ...
En wat mag het personeel zelf vragen qua flexibiliteit?? Noppes, Nada, Nogabollen...
Misschien eens nadenken of men het aantal bedden niet moet aanpassen aan het aantal beschikbare personeelsleden. Wij werken tenslotte met "MENSEN"!!!
Het is duidelijk dat een chronisch personeelstekort de oorzaak is van de soms penibele werkomstandigheden en van de dwingende eis van de werkgever tot meer flexibiliteit.






Personeelstekort? Och kom, de boel blijft toch draaien...


De ziekenhuizen worden overspoeld met patiënten, de technische eenheden worden uitgebreid, de aangroei van het medisch korps lijkt op een "baby-boom", en wie is de 'dupe'? Het personeel op de werkvloer? Och kom... zij regelen dat wel!

Sommige ziekenhuizen hebben meer dan honderd vacatures die niet ingevuld geraken. De VDAB-studiedienst telde in december vorig jaar 903 openstaande vacatures voor verpleegkundigen, tegenover 'maar' 777 het jaar voordien. Tegelijkertijd daalde het aantal ingeschreven werkzoekende verpleegkundigen. Het is niet juist om te zeggen dat er te weinig verpleegkundigen zijn. Alleen komen afgestudeerden met een diploma verpleegkunde niet in de zorgsector terecht omdat ze voor een andere - beter betaalde of minder zware - baan kiezen.

Eigenlijk is dit geen nieuws meer. Al geruime tijd wordt door de ziekenhuisdirecties en medici, ondanks het personeelstekort, een lucratief spel opgezet om zoveel mogelijk geld binnen te rijven. Elk jaar rijzen er vragen over de juiste aanwending van subsidies (betaald door de belastingsplichtigen en de sociale zekerheid) . Als je weet hoeveel geld er in deze sector omgaat, kan je reeds vermoeden dat er heel wat "te beleven" valt.

De oudere, hulpbehoevende populatie neemt stilaan de overhand en daarop worden de pijlen gericht. Het gaat niet langer meer over 'hulpbehoevenden', 'kwaliteit van zorg', 'voldoende zorgverstrekkers', 'deontologische code', maar over het zoveel mogelijk binnenrijven van gelden.

Niet verwonderlijk dat het personeel op de werkvloer, die eigenlijk de haver verdienen, aan de kant blijven staan en uiteindelijk uitgemergeld de stal verlaten om elders betere oorden op te zoeken.

In de toekomst zullen omwille van de vergrijzing meer verpleegkundigen nodig zijn. Hierbij speelt er ook een ander fenomeen: een patiënt op oudere leeftijd ontwikkelt meerdere ziektebeelden (multipathologie). Prof. Pacolet van het HIVA heeft in 2000 berekend dat er tegen 2010 30% meer 70-plussers zullen zijn dan in 1995. Tegenover die evolutie, zo becijferde hij, moet een groei staan van het verpleegkundig personeel met minimum 3,5% tot maximum 15%.

Waar vroeger een percentage van rond de 80% voltijds werkenden kon genoteerd worden, is dit nu gedaald tot 44%. Dit is niet verbazend, want veel verpleegkundigen zijn vrouwen die hun rol van van moeder combineren met hun job. De meeste aanwervingen worden doorheen de loopbaan de facto deeltijdse contracten. De verhoogde vraag naar verpleegkundig personeel heeft in die zin niet alleen te maken met de vergrijzing, maar ook met de eigenheid van onze sector.

Vroeger moesten studenten veel meer stages doen, waardoor ze veel ervaring opdeden. Er is tegenwoordig een tekort aan bachelors, omdat heel wat verpleegkundigen niet op een gewone opnameafdeling willen werken. Gespecialiseerde diensten zoals spoed, intensieve zorgen, materniteit en pediatrie liggen beter in de markt. Verder ziet men qua instapmentaliteit ook een verandering: er is minder betrokkenheid bij de studenten.

De schaarste aan verpleegkundigen doet een concurrentieslag tussen ziekenhuizen ontstaan: zowel financiële, materiële als structurele extralegale voordelen worden aangeboden om personeel aan te trekken. Het enige dat men niet kan doen is bv. iemand van intensieve méér betalen dan iemand van geriatrie. Het wordt dan ook hoog tijd dat men de barema's drastisch optrekt. Meer werken en harder werken mag toch ook vergoed worden zeker?

Of het personeelstekort kan opgevangen worden door buitenlandse krachten is ook eeen hangijzer. Vooral de gelijkschakeling van de diploma's en de taalbarrière zorgen voor problemen. Taal is al heel belangrijk in de schoonmaak en de keuken, maar in de verzorging en verpleging is die communicatie nog crucialer. Er zijn enorme nuances en als je de taal niet kent wordt het moeilijk. Anderzijds mag men geen kans laten liggen.

Inderdaad, wij zijn gedoemd om in de 'zachte' sector te werken. Wij willen zorg verlenen aan onze patiënten, tegemoet komen aan hun verwachtingen, alles incasseren, slaafje zijn van de artsen, inspringen voor collega's, admnistratief werk doen waar nodig, enz., enz.

Onze motivatie blijft bestaan, maar de vergoeding is niet in evenredigheid.

donderdag 3 juli 2008


DE MOBIELE EQUIPE:
MOBIEL OF STABIEL ???
De laatste maanden horen wij reacties van het personeel dat aangeworven werd voor de mobiele equipe dat zij ofwel reeds gepland worden voor langere tijd op bepaalde diensten (vooral in de verlofperiode) of vervanging moeten doen voor patiëntentransport.
De richtlijnen voor de mobiele equipe kunnen jullie vinden op onderstaande link:
Wij kunnen hierbij de volgende vragen stellen:
  • Beschikt het ziekenhuis over een mobiele equipe van personeelsleden, die niet gebonden is aan een architectonische, structurele of functionele eenheid?
  • Bestaat de mobiele equipe uit minimaal 70% verpleegkundigen en maximum 30% verzorgenden?
  • Is deze mobiele equipe toegewezen aan het verpleegkundig departement?
  • Valt de aansturing van de mobiele equipe onder de verantwoordelijkheid van het hoofd van het verpleegkundig departement?
  • Wordt de mobiele equipe aangewend om aan de minimumomkaderingsnormen van de ziekenhuisdiensten, functies, afdelingen, zorgprogramma's, medisch-technische diensten en medische diensten te beantwoorden?
  • Is de samenstelling van de mobiele equipe in evenredigheid met het equivalent van de toegewezen financiële middelen?
  • Wordt het volledig effectief van de mobiele equipe ingezet in verpleegeenheden, het operatiekwartier, de functie gespecialiseerde spoedgevallenzorg of de gipskamer?
  • Wordt de mobiele equipe aangewend: - om het personeel op een meer permanente wijze in te zetten op de hiervoor genoemde diensten en functies die een hogere zorgvraag genereren, welke leidt tot een verhoogde werkdruk? - om acute situaties van verhoogde of toegenomen zorgvraag en werkdruk op te vangen? - ter vervanging van verpleegkundigen of verzorgenden bij ziekte of vorming en ter vervanging en bijstand van specifieke verpleegkundige functies zoals de referentieverpleegkundige?
  • Zijn (een deel van de ) verpleegkundigen van de mobiele equipe ingeschoold in de medisch-technische en kritieke diensten?

EN WAT MET HET INTERN PATIENTENTRANSPORT?

  • Is er (logistiek) personeel toegewezen aan de diensten / functies?
  • Door wie worden deze personeelsleden aan-/bijgestuurd?
  • Is er één transportdienst op ziekenhuisniveau?
  • Worden aanvragen voor patiëntentransport centraal verwerkt en beantwoord?
  • Beschikt men hier over bestaande afspraken?
  • Wordt de kwaliteit van het intern patiëntentransport bewaakt?
  • Worden er parameters bepaald en opgevolgd die het proces in kaart brengen?
  • Is er voldoende mankracht voor het intern transport?
  • Is er voldoende continuïteit?
  • Is er voldoende technische ondersteuning (goed bestuurbare patiëntenbedden, beddenliften, ...)?

Zowel diensthoofden, verpleegkundigen, verzorgenden en vooral het personeel van de mobiele equipe zelf kunnen hierbij antwoorden geven.

Geef uw mening!!



EEN NIEUWE START VOOR VIER JAAR LBC-NVK AFVAARDIGING



Op 25 juni 2008 werd de nieuwe Ondernemingsraad en het Comité Preventie en Bescherming op het Werk voor ons ziekenhuis geïnstalleerd.

Na de sociale verkiezingen worden zowel de OR als het CPBW opnieuw samengesteld. Er zijn een paar verschuivingen merkbaar.

Voor de werknemersafvaardiging wordt de technisch directeur (en preventieadviseur) vervangen door de administratief directeur.

Bij de werknemersafvaardiging verwelkomen wij hartelijk een paar nieuwkomers, zowel voor arbeiders, bedienden, kader als jongeren.

Een paar dagen later kwamen de leden van de kernraad (alle verkozenen en syndicale afgevaardigden) voor een hele dag samen om de taakverdeling, afvaardigingen, programmapunten, hete hangijzers, en andere afspraken te bespreken.

Wij willen immers het vertrouwen van onze kiezers niet beschamen.

Onze kersverse Algemeen Directeur heeft intussen een stap voorwaarts gezet met het oprichten van een 'maandelijks' syndicaal overleg, waarbij acute en individuele problematiek aan bod kan komen. Dit initiatief nemen wij uiteraard graag ter harte.

Wij zullen ernaar streven om de werkvoorwaarden en -omstandigheden voor alle situaties in positieve zin te verdedigen tot welzijn en werkvreugde van onze collega's.

Uw mening is GOUD waard!!

Aarzel dus niet om voorstellen, reacties en kritiek (liefst positief) via deze blog door te geven. Dit mag natuurlijk ook rechtstreeks aan uw afgevaardigden!

Voor een goede info:

http://www.lbc-nvk.be/


vrijdag 27 juni 2008

Opleiding zorgkundigen






PROJECT 120 UUR VORMING ZORGKUNDIGE






Het Beheerscomité van het Sociaal Fonds voor de Ziekenhuizen heeft beslist een financiële tussenkomst te voorzien voor de opleiding "zorgkundige". Deze opleiding omvat 120 uur in het kader de voorlopig geregistreerden een definitieve registratie te verzekeren.

Criteria van de opleiding om aan deze tussenkomst te voldoen:
  1. Aangeboden aan voorlopig geregistreerden
  2. De opleiding is ten laatste afgerond op 13/02/2011
  3. De structuren van het sociaal overleg in de instelling moeten betrokken worden bij de organisatie van de opleiding
  4. De werkgever dient per betrokken werknemer een inlichtingenfiche in te vullen en dit voor de aanvang van de 120 uur
  5. De opleiding vindt plaats als werkuren

De opleiding kan als volgt gegeven worden:

  1. Door een door de sociale partners erkende opleidingsderde in externe opleidingslokalen
  2. Door een door de sociale partners erkende opleidingsderde binnen de instelling
  3. De vormingsdienst binnen de eigen instelling kan dergelijke opleiding intern organiseren, doch dient rekening te houden met de door de sociale partners vooropgestelde opleidingsinhoud en bijkomende criteria.

Vrijstellingen:

  1. Een cursist kan voor maximum 40 uur vrijgesteld worden
  2. De competenties op basis waarvan de vrijstelling wordt verleend mogen maximum 5 jaar geleden behaald zijn
  3. Vrijstelling kan worden bekomen voor de volgende vakken (mits voorlegging van een attest aan het Fonds en de opleidingsverstrekker): - Transfer van de zorgvrager, - Manutentie, - EHBO, - Juridische aspecten mbt zorgkundige, - Observeren en rapporteren, - Lichaamshoudingen

Voor meer informatie:

http://www.fe-bi.org/SFPZ-FSHP/FSHP-SFPZ/nl/downloads.html


maandag 23 juni 2008

GROEPSVERZEKERING

DE GROEPSVERZEKERING In het R.Z. St. Maria Halle


Na jarenlang aandringen om een aantal fiscale extra-legale voordelen voor onze collega's binnen te rijven, hebben wij uiteindelijk (zij het misschien niet zo denderend) een groepsverzekering kunnen bekomen.

Niet iedereen heeft dezelfde voorwaarden: directie, middenkader en kader hebben een aantal extra voordelen.

Een kort overzicht van deze groepsverzkering:


Groepsverzekering in een notendop.

Wat is een groepsverzekering?

- extra legaal voordeel door de werkgever aangeboden

- vorm van uitgesteld loon- aanvullende pensioenregeling, bovenop wettelijk pensioen en individuele initiatieven voor aanvullend pensioen

Hoe gespaard?

- via maandelijkse premies- deels door werkgever en deels door werknemer gespaard

- bepaald % van het vaste bruto maandloon (zonder de bijzondere prestaties)

- a rato van de jobtime

Hoe uitbetaald en aan wie?

-Bij leven: op pensioenleeftijd aan de Werknemer-spaarder

o Vanaf 65 jaar

o Vervroegde pensioenleeftijd (minder gunstig fiscale regeling)

-Bij overlijden (voor pensioenleeftijd) aan de door de werknemer-spaarder aangeduide persoon (= begunstigde) op de polis

Waarom groepsverzekering?

- Lagere lasten (sociaal en fiscaal) dan op zuiver loon

- Netto-opbrengsten (voor werknemer) zijn hoger dan de netto-kosten (voor werkgever en werknemer)

- Fiscaal aftrekbaar voor werknemer via belastingsaangifte (zelfs indien men reeds aan individueel pensioensparen doet)

Voor wie nuttig?

- Voor iedereen, omwille van het fiscaal gunstig effect

- zeker voor de lagere inkomens omdat die op pensioenleeftijd terugvallen op een laag wettelijk pensioen, een extra spaarinspanning kunnen doen via een individuele aanvullende pensioenregeling en voor wie een maandelijkse spaarinspanning zeer beperkt is

- Niet voor mensen die kort (enkele weken) na opstart groepsverzekering uit dienst gaan (pensioen, ontslag,….)


Concrete cijfers voor werknemers van het Sint Maria ziekenhuis:

Wanneer opstart?

- op 1/7/2008

Voor wie?

- alle Nieuw in Diensten vanaf 1/7/2008:

beslissen NIET in te stappen op 1/7/2008.

- Huidige werknemers: langdurig ziek

o Vanaf werkhervatting

Welke bijdrage?

- Door Werkgever: 0,6% van het vast maandelijks bruto maandloon

- Door Werknemer: 0,4% van het vast maandelijks bruto maandloon (=basismaandloon)

Welke uitbetaling?

- Gespaard kapitaal Vermeerderd met deelname in de winst (onbelast)

o Rendement van min. 3,25% op Werkgeversbijdrage

o Rendement van min. 3,75% op Werknemersbijdrage

- Verminderd met

o Afhouding RIZIV (3,55%)

o Solidariteitsbijdrage (tussen 0 en 2%)

o Bedrijfsvoorheffing

§ bij pensioen op pensioenleeftijd (65j)

SOCIALE MARIBEL






DE SOCIALE MARIBEL




Het doel van de sociale Maribel is het bevorderen van de tewerkstelling in de non-profitsector door de creatie van bijkomende arbeidsplaatsen, teneinde tegemoet te komen aan de noden van de sector en zo de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. De werkgevers creëren nieuwe arbeidsplaatsen gefinancierd via patronale bijdrageverminderingen die vooraf werden gemutualiseerd bij de fondsen Sociale Maribel.



Dit wil zeggen dat, bovenop de via MVG en MKG Ziekenhuisfinanciering (waarbij de personeelsnormen worden vastgelegd), een bijkomende financiering via de Sociale Maribel kan toegekend worden om op bepaalde diensten de werkdruk op te vangen.



Reeds vorig jaar had de LBC-NVK-afvaardiging al enige twijfels of deze extra financiering écht aangewend werd om de extra werkomstandigheden op te vangen.



Daarom hebben wij als afgevaardigden ook dit jaar de volgende bemerkingen doorgegeven aan de werkgever en de cel Sociale Maribel:



JAARRAPPORT SOCIALE MARIBEL 2007:
BEOORDELING DOOR DE VERTEGENWOORDIGERS VAN DE WERKNEMERS
Bij de beoordeling door de vertegenwoordigers van de werknemers voor het jaarrapport 2006 werd gesteld dat er twijfels zijn of de Sociale Maribel effectief aangewend wordt om het aantal werknemers uit te breiden bovenop de ziekenhuisfinanciering.
Wij stellen vast dat deze twijfels nog steeds bestaan en wij vanwege de werkgever nog steeds geen gedetailleerde informatie hebben ontvangen om deze twijfels tegen te spreken. Toch bestaat er op verschillende diensten een tekort aan personeel (waarvoor toch een financiering voorhanden is). Wij stellen voor om een aantal door de Sociale Maribel gefinancierde tewerkstellingen om te vormen naar door de ziekenhuisfinanciering gefinancierde tewerkstelling, zodat er plaats vrijkomt om de Sociale Maribel aan te vullen voor extra-werkkrachten.
Op basis van deze opmerkingen vragen wij dan ook een grondige herschikking van de Sociale Maribel, op basis van gedetailleerde informatie over de invulling van tewerkstelling door de ziekenhuisfinanciering.



Deze beoordeling werd opgesteld door de afvaardiging van de LBC-NVK en onvoorwaardelijk overgenomen door de afvaardiging van de BBTK. Beide afvaardigingen hebben dan ook het jaarverslag ondertekend.



Ondertussen heeft de werkgever reeds te kennen gegeven dat hij, rekening houdend met onze bemerkingen, op zéér korte termijn een herziening van de invulling van de Sociale Maribel zal voorleggen.



Voor meer informatie: http://meta.fgov.be/defaultTab.aspx?id=729

dinsdag 3 juni 2008

Werken: een doolhof van mogelijkheden, werken en plichten




Op volgende site kan je een PAK informatie vinden inzake:








- Arbeidsreglementering
- Arbeidsovereenkomsten
- Diversiteit en gelijke kansen
- Detachering
- Herstructurering
- Jeugdvakantie
- Sociaal overleg
- Verloven
- Welzijn op het werk
- Werkgelegenheid
- Werkloosheid en brugpensioen

Dit zijn enkel thema's. Je kan verder zoeken naar meer preciese informatie en ook een aantal documenten downloaden.

http://www.werk.belgie.be/home.aspx

maandag 2 juni 2008


PROJECT 600

EEN DOORBRAAK:







Opleidingsproject Verpleegkunde gaat door!!



Een kordate aanpak van LBC-NVK Non-Profit was nodig!
Het unieke Opleidingsproject Verpleegkunde zou anders een gewisse dood gestorven zijn : geen geld meer om nieuwe studenten in het schooljaar 2008-2009 te laten starten.

De Regering heeft nu toch het licht op groen gezet! In september kunnen minstens 200 nieuwe "voltijdse eenheden" de opleiding starten.In de praktijk zullen er méér dan 200 starters zijn, onder meer omdat niet alle deelnemers voltijds werken.

Het Opleidingsproject is uniek. Met behoud van loon ben je vrijgesteld van het werk om een volwaardig diploma voor verpleegkundige (A1 of A2) te behalen. Een kans voor gemotiveerde mansen! Tegelijkertijd worden ter vervanging nieuwe verzorgenden tewerkgesteld. Het Opleidibgsproject lost niet alle problemen van de sector op. Maar het is een onmisbare bijdrage om iets te doen aan het personeels-tekort, in plaats van er alleen maar over te praten.

Reeds 2150 gediplomeerde verpleegkundigen zijn dankzij het Project al in de sector aan de slag, 300 zijn vandaag in opleiding, en in september dus een nieuwe lichting!

We blijven ook doorgaan op de agenda: minder werkdruk en méér jobs voor de sector, verhoging van de personeelsnormen, een beter uurrooster- en vervangings-beleid en het verbeteren van de aantrekkelijkheid van de werkvoorwaarden.

Kandidaten voor het Opleidingsproject moeten voldoen aan:

- Tijdig inschrijven voor 20 juni 2008 bij IFG, en een voorlopige inschrijving in de onderwijsinstelling voor verpleegkunde van uw keuze.

- Minstens een halftijds contract hebben en minimum 3 jaar werken in de Federale gezondheidszorg, met minimaal een diploma secundair onderwijs.

- Tussen 23 en 45 jaar zijn op 31/08/2008.
- Slagen in een selectieproef.



Meer inlichtingen:


- inschrijvingsformulier: http://www.fe-bi.org/ifg/2008inschrijvingsformulier_wn.pdf


- attesten 2008: http://www.fe-bi.org/2008werkgeversattest.pdf


- algemene info: http://www.fe-bi.org/2008bericht_aan_de_werknemers_a3.pdf





BIJ DE PAKKEN BLIJVEN ZITTEN? NIET MET LBC-NVK NON-PROFIT!!

Globaal Overzicht Verkiezingen





Met 83,4% van de zetels in de Comités Preventie en Bescherming en met 80% van de zetels in de Ondernemingsraden bevestigt LBC-NVK (ACV) ruimschoots zijn zeer sterke positie in de Non-Profitsector in Vlaanderen.
In procentuele verhoudingen gaat het ABVV in beperkte mate vooruit en de ACLVB blijft status quo. De sector kiest daarmee voor een dynamische en strijdbare werking mét en voor alle personeelscategorieën, en voor een werking die oog heeft voor zowel de verbetering van de loon- en arbeidsvoorwaarden, als voor de kwaliteitsvolle ontwikkeling van de zorg voor iedereen.
In 2008 waren er sociale verkiezingen in heel wat meer Non-Profit instellingen dan in 2004.

In absolute getallen blijft het aantal zetels van LBC-NVK (ACV) daardoor stijgen. In procentuele verhoudingen uitgedrukt, is het cijfermatig bijna onmogelijk om te blijven groeien. Om procentuele groei te realiseren zouden er van elke 6 nieuwe mandaten minstens 5 naar het ACV moeten gaan. Het bestaande procentueel overwicht van LBC-NVK (ACV) in de Non-Profit betekent concreet reeds dat voor élk verkozen mandaat bij een andere vakbond, LBC-NVK (ACV) er 4 moet behalen.

Enkele opmerkelijke vaststellingen:

In 2008 gingen voor het eerst sociale verkiezingen door in een aantal geprivatiseerde (ex-openbare) ziekenhuizen.

Traditioneel gelden in de openbare sector niet overal dezelfde vakbondsverhoudingen als in de private Non-Profitsector. Het ACV scoort bij deze eerste sociale verkiezingen globaal in de geprivatiseerde ziekenhuizen zeer goed: 73,1 % van alle mandaten CPB en 77,6 % van alle mandaten OR.

LBC-NVK Non-Profit (ACV) is ook bijzonder verheugd over de zeer hoge resultaten bij de jongerenmandaten.

In de Comités preventie en bescherming gaat 83,58 % van alle jongerenmandaten naar LBC-NVK (ACV).

In de Ondernemingsraden gaat 83,46 % van alle jongerenmandaten naar LBC-NVK (ACV).

donderdag 29 mei 2008

Verkiezingsresultaten 2008

Beste collega's,

Hieronder volgen de verkiezingsresultaten voor de LBC:

Voor de Ondernemingsraad:

Lijst Bedienden (met aantal naamstemmen):

Raport Diederik (49 ) opvolger: Leroux Lut (33)
Bellemans Isabelle (19) opvolger: Nys Nathalie (20)
Slembrouck Leen (14) opvolger: Malfroy Myriam (19)
Bické Marie-Paul (58) opvolger: Testaert Birgit (26)
Eylenbosch Agnes (43) opvolger: De Troyer Francine (20)

Lijst Arbeiders:

Sanders Sonia (18) opvolger: Verkens Bernadette (32)

Lijst Jongeren:

Frederix Helena (5) opvolger: De Mits Hannelore (10)

Lijst Kaderleden:

Albreghts Martine (11) opvolger: Anthonis Marie-Cecile (8)



Voor het Comité voor Preventie, Veiligheid en Bescherming:


Lijst Bedienden (met aantal naamstemmen):

Bické Marie-Paul (66) opvolger: Slembrouck Leen (11)
Albreghts Martine(36) opvolger: Testaert Brigit(28)
Leroux Lut (38) opvolger: Nys Nathalie (18)
Raport Diederik (10) opvolger: De Troyer Francine (29)
Anthonis Marie-Cecile (33) opvolger: Malfroy Myriam (16)

Lijst Arbeiders:

Vanderheyden Christiane (33) opvolger: Fastenaekels Elise (21)

Lijst Jongeren:

De Mits Hannelore (10) opvolger: Frederix Helena (2)